Valentine's day

Alla hjärtans dag för ett par dagar sen, vilket bl a betydde att Joel blev fyllde år. Grattis än en gång mannen!

Sen ett par år tillbaka associerar jag enbart Alla hjärtans dag till en kille, låter konstigt eftersom jag är heterosexuell till max... men så är fallet, tyvärr

Det är en fd skolkamrat, NV2B... det var så vi hette när han började hos oss. Han led av Aspergers syndrom, exakt vad det innebär har jag ingen större koll på, men det handlar ungefär om att en person lider av personlighetsstörningar... är det rätt ordval? Man känner sig oftast obekväm ett socialt umgänge bland folk, vill helst vara för sig själv och ett kännetecken är att man har ett genuint intresse för nånting och är väldigt duktig på det. I det här fallet var T väldigt duktig på matte, han var ofta borta från lektionerna och när vi en gång hade haft prov så ropade vår lärare "Mormis" upp de bästa resultaten. MVG-barnen i klassen fick 1-2 enkla fel, men det var EN som hade fått alla rätt och det var T. Alla blev såklart förvånade, han som aldrig var på lektionerna, hur lyckades han? :)

Jag gick igenom sakerna på min stationära dator nu när jag var hemma senast, hittade en textfil från 2002 som jag hade sparat från tidningsartikeln på internet.




Västkust-banan strömlös efter olycka i GLUMSLÖV.
Tågtrafiken på Västkustbanan stod still under nära tre timmar på torsdagseftermiddagen och passagerare fick bussas sedan elektriciteten stängts av på banan.
Anledningen var en dödsolycka vid stationen i Glumslöv, där en ung man i 20-årsåldern slängde sig framför en framrusande öresundståg på södergående spår.
Mannen omkom, och när räddningskåren skulle sanera området och tåget fick elektriciteten brytas på bandelen.
Öresundståget, som inte stannar i Glumslåv utan skulle passera stationen, höll relativt hög hastighet och kunde stoppas först på andra sidan tunneln och Tingvägen söder om Glumslöv.
Där blev det stående, och där fick också ett norrgående tåg stanna och vänta på att strömmen skulle kopplas på igen.
Räddningstjänsten, polis och akutbil kom till platsen, och akutbilen fick bland annat ta hand om tågets förare.
Olyckan medförde att SJ fick sätta in bussar för att kunna transportera passagerare längs med den aktuella bansträckningen, och många passagerare drabbades av rejäla förseningar.
Olyckan i Glumslöv inträffade vid halv ett-tiden och först klockan 15 kunde banan göras strömförande igen och tågtrafiken komma igång.



Vad ska man säga, hela grejen känns så synd... om vi i förväg hade fått reda på att han inte var som alla andra så hade vi ansträngt oss mycket mer, med tanke på att NV2B inte heller var som alla andra så var det svårt. En gång kom Susanna till skolan med en ny accessoar som kosade en bondgård, minns inte om det var en hatt eller väska.. men hon fick ta emot hårda kommentarer från oss och efter det såg man ju aldrig röken av hatten/väskan igen. Det var så vi funkade, vi visade kärlek genom att vara taskiga.

Jag vill minnas den gången då jag, Mille och Chrille fick T att skratta... det var nåt alldeles nytt för oss, och det gjorde vi bra. För att göra lång historia kort så var det nog på biologin då vi pratade om sjukdomar och Chrille undrade om jag hade gulsot (eftersom jag är "guling") Alla tyckte det var svinkul och asgarvade, T hade ett märkligt skratt måste jag säga... föreställ er en person som inte riktigt vågar visa känslor,  som sen inte kan hålla sig och brister ut i skratt. Priceless :)

Anyway, jag har nog inget annat att tillägga mer än att vi alla hade önskat att det slutade annorlunda


Godnatt på er!
Chidde

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0