250 sidor

Puh, jag måste jobba lite på min dygnsrytm.. känner mig helt mör när jag vaknar så antingen beror det på att jag lägger mig vid 4-5 eller så beror det på att åldern börjar komma ifatt.. jag tror att det är en kombination

250 sidor in på boken, halvvägs redan.. hauhau!
Nyckeln visar sig leda till ett bankfack, Sophie och Langdon har nu varit där och hämtat föremålet som Saunière har förvarat. Beskrivningen av den här bankens tjänster är svår att förklara, men man köper ett bankfack och betalar i förväg, minsta bindningstiden är 50 år och man får en nyckel, till nyckeln får man hitta på ett eget 10-siffrigt kontonummer och allting är anonymt.. dvs inga namn, inga adresser ingenting
I bankfacket låg ett kryptex, och vad fan är det för nåt kan man ju undra?
Jo, ett cylinderformat föremål och i det här fallet är föremålet indelat i 5 ihopsatta delar av marmor som man kan vrida på. På varje ring finns hela alfabetet, för att komma åt informationen i cylindern måste man vrida den till rätt bokstavskombination för att öppna locket. Man kan bända upp den också, men då kommer vätskebehållaren med vinäger inuti cylindern gå sönder och förstöra innehållet. Bra va? :)

Det är ganska fascinerande att man kan få en rätt klar bild av ett kryptex bara genom att läsa den snabba beskrivningen, även om man aldrig hört talas om det förut. Det ska bli grymt att se filmen och se om skådespelarna kan förmedla samma känslor som boken :)

Nu är iallafall Sophie och Langdon på väg till en vän för att söka skydd, inomkort kommer man få reda på vad Graal (hemligheten) är för nåt eftersom den här snubben som de ska till, Sir Teabing är Graal-fantast och har forskat länge i det


Chidde


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0