Påhälsning

I söndags fick jag finbesök på jobbet, så trevligt så trevligt.
Det är alltid kul när folk kommer in och frågar efter en, det får mig att känna mig viktig.. och känd :)

J, J och L aka Knatte, Fnatte och Tjatte hade precis varit på sushibuffé i Camden, jag skulle egentligen varit med där i ett hörn men eftersom jag jobbade så passade dem på att hälsa på mig. Jag säger det igen, på Y&A är det inte lika kul att få besök som när jag jobbade på Rockwell för där hade jag alltid tid att snacka skit emellanåt även om vi hade mycket att göra. På Y&A är det annorlunda, det finns alltid nåt att göra och man kan aldrig avsätta lite tid åt sina bekanta utan att känna ångest för att kollegorna får göra allt istället

Tjejerna ville ha cappucinos, J ville dessutom ha soyamjölk i sin.. dökrävande! :)
Typ lika krävande som de som vill ha sin cappucino med koffeinfritt kaffe, extra shot, mellanmjölk och extra varm
Men nu framkom det att hon var laktosintolerant, det kan jag faktiskt förlåta och tolerera! Man dricker ju inte soyamjölk för att det är gott heller, tvi..!! Men enligt J så var det visst den godaste soya cappucinon hon nånsin druckit, så det var bara att tacka ödmjukast

För er som inte vet så är kaffe en konst, det är det lilla extra som skiljer pojkarna från oss män. Vi kan sitta här och diskutera i all evighet om diverse knep men för att göra lång historia kort så kan vi väl komma överens om att en bra cappucino ska innehålla 1 del kaffe, 1 del mjölk och 1 del kräm/skum
En singel shot bör innehålla 7,00 gram kaffe och ta ca 20-25 sekunder att brygga, temperaturen på mjölken bör hålla sig mellan 65-75°.. går den under så upplevs mjölken som kall, går den över så har mjölken koagulerat. Det är däremellan som vi får uppleva kaffe, mjölk och skum i sin helhet och inte var för sig

Trots det kulinariska utbudet och kunskapen som finns i London så är det rätt få ställen som kan göra en sån kaffe, i lilla Helsingborg kan man däremot få uppleva det lite här och var. Ett av mina absoluta favoritställen är Koppi, sen har jag funnit ett annat smultronställe.. fd Bagatelle. Glöm Wayne's, Espresso house, Robert's café och alla dessa tattarställen.. de tar överpris för sitt kaffe och det man får är rent skit
Usch, nu lät jag mer som en barista än en bartender


Tack för mig, godnatt!


Chidde


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0