10 dagar utanfor baren

Efter en period med att ta emot diverse dryckesleveranser, stalla i ordning glas och utrustning, ga pa cocktails- och vinprovningar sa ar nya H redo att sla upp portarna imorgon, for byggarbetarna!

Jag tror huvudentrén fortfarande ar blockad men imorgon ar alltsa tanken att vi ska ha snubbarna i blaklader som gaster. Jag har sjalv varit latsasgast pa H i tva dagar nu for att servisen ska trana pa sina servicestandards och kunskaper om menyn och det har verkligen varit en kulinarisk upplevelse for min egen del

For en vanlig gast som gar till H sa kan man ibland tycka att personalen har ett enkelt liv och kanske till och med lite nonchalanta ibland men ni forstar inte hur mycket press de har, konstant.
De har sa manga standards och procedurer som personalen maste folja till punkt och pricka vid varje situation, och det har annu inte uppstatt en situation som det inte finns en beskrivning pa i regelboken

Foljer ni forresten Bartenderskolan pa TV3?

Jag har traffat bade J och L via bartender-SM for ett par ar sen, sa det ar lite kul att helt plotsligt se dem i det har programmet. Jag sager bara, vilket hastjobb de har att gora framfor sig med de har knattarna. Komma i tid, prestera och leverera ar liksom basic grejer nar man kommer ut i arbetslivet, oavsett yrke. Det har handlar inte bara om att drilla en bartender och vara nagons larare, jag kan nastan garantera att J och L nan gang under programmets gang aven har agerat foraldrar till dessa barnen.

Men utan att saga nat ont, sa borde man ta det har programmet med en nypa salt. Kos ar trots allt en partyort med mycket fest och fylla.

Om du vill slappa loss tigern i dig och ha en oforglomlig sommar med fest, killar, tjejer och kanske lara dig litegrann om bartending, utan en tanke om att kanske jobba med det nar du kommer hem fran semestern sa passar Kos dig alldeles utmarkt

Om du daremot tycker att bartender verkar vara ett kul jobb som du verkligen kan tanka dig att jobba med sa rekommenderar jag att du kommer hit till London och soker jobb som bar back (jmfr barnisse i Sverige) pa en bra cocktailbar. Oftast kravs det inga tidigare erfarenheter, du behover egentligen bara vara snabblard och har har du tre tunga fordelar:

Du behover inte betala en dyr kursavgift
Du tjanar pengar och far en gratis upplarning pa kopet
Du kommer sopa mattan med vilken Kos-bartender som helst efter samma tid

Bada alternativen beror helt pa hur snabblard och hur passionerad du ar och vilket driv du har, jag vet t ex att J har ett sjukt driv, innan en tavling tranar han flera timmar om dan och man maste vara en viss person for att klara av det, vilket ocksa forklarar varfor han har varit Sveriges basta flairbartender de senaste 5-6 aren


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0