Nar ar man en bartender?

Precis som rubriken lyder: Nar ar man en bartender?

Ar det nar man har gatt sin intensivkurs pa nan random semesterort i ett par veckor och har fatt ett "internationellt" certifikat? Eller ar det nar man har passerat sin provanstallning pa en sk cocktailbar?

I vilket fall som helst sa ar man en bartender sa fort man star bakom en bar, serverar dryck och far betalt for det. Sen hur duktig man ar pa det, samt vilken bakgrund och erfarenhet kanns oviktigt i mina ogon

Men a andra sidan sa maste jag poangtera att det finns bartenders och duktiga bartenders, de senaste aren i London dar jag faktiskt har haft storre delen av min utveckling sa kan jag konstatera att det som skiljer en vanlig bartender fran en duktig bartender ar tre foljande punkter utan inbordes ordning

  • Kunskap (om cocktails, diverse sprit- och likorsorter etc)
  • Tempo (multi-tasking, stresstalighet etc)
  • Personlighet (gastkontakt, underhallning etc)

Dagens branschmanniskor har enorm stolthet i sitt yrke sa att de har slutat kalla sig sjalva for bartenders och istallet kommit fram till ett "finare" ord som Mixologist. For mig ar det lite av ett skamt, varfor vill man lata mer fancy an vad man ar? En mixologist ar alltsa en person som agnar sig at mixologi, drinkblandning. Oftast ar en droppe hit och dit av en specifik ingrediens valdigt avgorande

Jag anvander mig av matglas varje gang jag blandar en cocktail, det ar inte for att jag inte kan freepoura (halla pa fri hand) utan for att jag vill att felmarginalerna pa mina cocktails som skickas ut ska smaka sa snarlik som mina kollegors sa mojligt sa att det finns en kontinuitet. Men jag kallar mig inte for Mixologist for det, jag ar fortfarande bara en Bartender

En viktig punkt ar Personligheten, det ar den enda punkten dar man inte kan jobba eller studera sig till, det ar bara nanting man ar av natur. En blygfis kan t ex inte sla om till en oppen och skamtglad manniska pa en dag, daremot kan man gora stora framsteg inom Kunskap och Tempo. Bartenderns personlighet ar viktig for att kunna underhalla andra gaster, fa dem att kanna sig valkomna och bli stammisar

En annan typ av underhallning ar diverse cirkuskonster, har nedan forsoker jag imitera en säl :)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0