En ishacka...

... eller ice pick, sa fint som det heter pa engelska
En ice pick ar alltsa ett barverktyg som anvands for att hacka is, paminner lite om en syl och tillverkas i Japan. Varianten jag har pa bilden kostade £30 sa vi pratar om en ca 330 SEK med dagens valutakurs.
Forsta steget ar att frysa ett isblock, i mitt fall anvande jag vanligt kranvatten* och en 2 liters glasskartong
Nasta steg ar svarare an vad man tror, att gora en kula av blocket. Jag kan inte ge nat tips mer an att ova ova ova och ova tills man far fram den runda formen och pa kortast mojliga tid. Ett annat tips ar att ta i isblocket/iskuben med en duk i borjan om du inte vill ha frusna hander

Nedan har jag bifogat en video pa hur en bartender i Japan jobbar, lagg marke till att det endast tar drygt 01:20 for honom att fa det till en kula och sen jamnar han till och finslipar lite med en slat kniv och whalla, en iskula som passar perfekt i serveringsglaset

Sahar blev mitt slutresultat

Sahar ser det ut i glaset

Anvandningsomrade
En iskula anvands framst till spritsorter man vill ha serverade pa is, eller "on the rocks" som det heter. En popular spritsort ar saklart whisk(e)y, tanken bakom en stor klump av is ar att drinken du haller i mer eller mindre kommer smaka likadant fran ogonblicket du serverar tills du har druckit upp eftersom en stor isbit smalter langsammare an en vanlig isbit och pa sa vis haller drinken valkyld utan att den spads ut


* Iskulan kan goras kristallklar om man vill, pa mitt exempel ser ni att kulan ar grumlig. Dock ar det ett jakla projekt da man maste anvanda filtrerat vatten och koka, lata svalna, koka, lata svalna igen for att sedan sattas in i frysen. Anledningen till att kulan blir grumlig ar pga diverse partiklar som finns i vanligt kranvatten, det ar inget farligt sa men om ni nan gang har tappat upp vatten direkt i ett glas ur kranen utan att ha latit rinna av en stund sa forstar ni vad jag menar. En annan viktig sak man maste tanka pa ar att halla jamna temperatur i frysen, om det ar en frys man oppnar och stanger med jamna mellanrum sa kan det ocksa ge ett grumligt isblock eftersom det har blivit utsatt for temperaturvaxlingar. En kristallklar iskula ser saklart ballare ut :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0