Tagen på sängen

För ett par dagar sen var lyckan total när jag fick reda på provresultaten från vinkursen, äntligen kunde jag lägga det bakom mig :)
 
När det var stängningsdags på jobbet idag kom en sommelier fram med ett glas vin för att "testa" mig, jag antog utmaningen såklart för nu finns det ingen press, jag kan med gott samvete erkänna att jag har glömt det mesta ändå och även om jag skulle misslyckas så hade det inte varit hela världen, jag var inställd på att bomma :)
 
Efter en djup suck och en närmare titt på vinet kunde jag konstatera att det var ett vitt vin, alltid en början hehe!! Vinet har en guldaktig ton... kanske kan vara ett tecken på lagring? Snurrar lite på glaset och låtsas att jag vet, drar in med nosen och känner en doft av petroleum vilket bekräftar mitt förra påstående, vinet är lagrat och det är egentligen bara en druva som har den karaktären så min gissning blev riesling. Dags att smaka av och se om det kan ge fler ledtrådar, gurglar vinet i munnen och låtsas att jag vet igen... spottar ut och konstaterar att vinet är torrt med toner av citrus, väldigt hög syra så min gissning är att vinet kommer från Europa, förslagsvis Frankrike/Tyskland. En mycket nöjd och imponerad sommelier nickar och håller med fullständigt, wihoo!! 
 
Man skulle kunna tro att jag bara har druckit vin och rullat tummarna i våras, men sedär!! Jag har minsann varit uppmärksam och till och med tagit åt mig information och fakta som våra föreläsare har gått igenom :)
 
Cheeeeeers!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0